
Sergi Ezquerra, Sete Rivera, Anna Bardolet, Ramon Serra i Marina Carbonell / Foto: Gemma Permanyer
“El canvi climàtic és el que ens domina”: així de contundent Ramon Serra, de Can Feliuàs, un dels pagesos locals que ha participat aquest divendres a la taula rodona “Menjar-se el poble per millorar el planeta?” organitzada per Ona Codinenca. Serra, que tota la vida s’ha dedicat a l’agricultura, ha explicat que els tres anys consecutius de sequera que sembla que ara estem deixant enrere han fet que es replantegés alguns dels cultius històrics que havia fet com el de la vinya o les avellanes.
La sequera, a més, afirma que l’ha fet adonar que la varietat autòctona d’oliveres, la vera, és més resistent que les arbequines, i per això el cultiu d’aquesta varietat és la seva principal aposta. Serra apunta altres reptes com la plaga de senglars que afecta els conreus i apunta solucions com les d’esterilitzar químicament aquests animals. Un problema, diu, que s’afegeix als d’altres plagues com la de les papallones que hi ha hagut aquest passat estiu. La cooperativa Brot Agrològic sí que treballa amb regadiu, segons van explicar Sete Rivera i Sergi Ezquerra, perquè exploten la finca de Can Figa, a qui han agafat el relleu, que té aigua. Una finca que no arriba una hectàrea d’horta. Ells, que fa cinc anys que s’hi dediquen, perceben el canvi climàtic a partir de la mirada del Miquel de Can Figa. El canvi climàtic també complica la recuperació de varietats antigues de la zona.
La taula també ha comptat amb la participació de la coordinadora i gestora de projectes de la Coordinadora pel Comerç Just i les Finances Ètiques de Catalunya que ha explicat els orígens del comerç just que és un moviment que neix amb l’objectiu que el sud global pugui produir localment amb unes condicions dignes. Tot un repte en uns països on no hi ha justícia social ni drets socials i a més hi ha grans latifundis.
Anna Bardolet ha explicat el comerç just a partir del cacau i ha fet un tast de xocolates diferents entre els assistents. Els ponents també han explicat com una acció tan quotidiana com anar a comprar pot convertir-se en una eina per fer un món més sostenible i més just.
Escolteu aquí la notícia de l'Eix 59:
La taula rodona “Menjar-se el poble per millorar el planeta?” forma part de projecte estatal Onda ODS una iniciativa multilingüe de la qual Ona Codinenca n’ha format part en les darreres tres edicions.
Podeu recuperar l’acte sencer aquí:
Ona Codinenca 

